Ile tłuszczu dla kogo?

Tłuszcze stanowią jeden z podstawowych składników odżywczych i spełniają w organizmie człowieka wiele różnorodnych funkcji. Są skoncentrowanym źródłem energii dla niemal wszystkich tkanek i narządów.

Ile tłuszczu dla kogo?

Zalecenia dotyczące właściwej ilości tłuszczu w diecie są ściśle związane tym ile kalorii spożywamy każdego dnia. A kaloryczność naszej diety zależy m.in. od płci, wieku, masy ciała, aktywności fizycznej, stanu zdrowa i wielu innych czynników.

W diecie osób dorosłych:

Zgodnie z zaleceniami ekspertów FAO i WHO przyjmujemy, że w diecie zdrowego dorosłego człowieka tłuszcz powinien stanowić około 30-35% energetyczności diety. Jednocześnie zaleca się, by nie stanowił on mniej niż 20% spożywanej energii, zwłaszcza w przypadku kobiet w wieku prokreacyjnym. Co to oznacza w praktyce? Jeśli przyjmiemy, że średnio aktywna kobieta o masie ciała ok. 60 kg potrzebuje w ciągu dnia ok. 2000 kcal, by utrzymać swoją masę ciała to oznacza, że w ciągu dnia powinna ona zjadać nie więcej niż 67-78g tłuszczu, ale jednocześnie nie mniej niż 44g. Wyższe zapotrzebowanie występuje także w przypadku kobiet w ciąży i karmiących piersią. Mężczyźni potrzebują większej dawki energii, więc także ilość tłuszczu w ich diecie powinna być wyższa. W przypadku średnio aktywnego mężczyzny o masie ciała ok. 80 kg, który każdego dnia potrzebuje ok. 2800 kcal ilość w tłuszczu w diecie nie powinna być wyższa niż 93-109g oraz nie niższa niż 62g.

W diecie niemowląt i małych dzieci tłuszcz ma szczególnie duże znaczenie dlatego jego procentowy udział w pokryciu zapotrzebowania energetycznego jest znacznie wyższy:

  • – u niemowląt do 6 miesiąca życia tłuszcz pokrywa aż 50% zapotrzebowania energetycznego (mleko matki lub preparaty mlekozastępcze);
  • – w diecie niemowląt między 6 a 12 miesiącem życia tłuszcz powinien pokrywać ok. 40% zapotrzebowania energetycznego;
  • – w 2 i 3 roku życia dziecka tłuszcz w diecie powinien stanowić 35-40% zapotrzebowania energetycznego;
  • – natomiast dzieci i młodzież od 3 do 18 roku  życia powinny spożywać od 25 do 35% energii jako tłuszcze.