Dobre tłuszcze – czyli jakie?

Nie wszystkie tłuszcze szkodzą, niektóre są korzystne dla naszego organizmu, a wręcz stanowią niezbędny element dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Kwasy tłuszczowe Omega-3 należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich spożycie wiąże się z szeregiem korzyści zdrowotnych, decydując o prawidłowym przebiegu różnorodnych procesów w naszym organiźmie. Muszą się znaleźć w naszej codziennej diecie, ponieważ są niezbędne do wzmocnienia odporności, wspomagają procesy myślowe i serce.

Wpływ kwasów Omega-3 na organizm jest nie do przecenienia, między innymi:

  • korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy (skutecznie obniżają poziom cholesterolu całkowitego);
  • odgrywają ważną rolę w rozwoju oraz prawidłowej pracy mózgu i całego układu nerwowego;
  • są szczególnie ważne dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku;
  • są budulcem błon komórkowych determinując ich prawidłowe funkcjonowanie (półpłynność i półprzepuszczalność);
  • łagodzą stany zapalne i redukują ryzyko ich wystąpienia; pozytywnie wpływają na odporność organizmu;
  • pozytywnie wpływają na skórę (przy ich niedoborach skóra jest sucha i ma skłonność do wyprysków);
  • wpływają na nastrój (badania dowodzą, że niedobory kwasów Omega-3 mogą prowadzić do depresji i zaburzeń emocjonalnych).

Organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć, dlatego powinny być dostarczanie wraz z dietą.

Najlepszym źródłem kwasów Omega-3 są ryby morskie, na przykład halibut, łosoś, dorsz , makrela, orzechy włoskie, olej lniany i rzepakowy oraz produkty powstałe na ich bazie między innymi dobrej jakości kubkowe margaryny.